12 januari 2011

Min spa rutiner

Jag brukar unna mig själv spakväll två gånger varje vecka bara för att hitta tillbaka till mig själv efter all stress och påfrestning det faktiskt är att vara mamma och hemmafru. Även fast jag älskar att ta hand om min familj och ta hand om vårat hem så måste man faktiskt ta sig tid till sig själv också.
Nu tänkte jag dela med mig av mina hemmaspa rutiner så att andra också kan lyxa till det lite hemma!

1.Torrskrubba hela kroppen med skrubbhandskar
2.Tvätta och peela ansiktet med peelingkräm
3.Smeta på en återfuktande ansiktsmask låt sitta 15 minuter
4.Ta ett varmt avslappnande skumbad med några droppar badolja i
5.Raka benen
6.Peela hela kroppen men peelingkräm
7.Shampoonera håret och skölj ur
8.Sätt i en hårinpackning och skölj ur efter 5-10 minuter
9.Ta en snabb kalldusch
10.Smörj kropp och ansikte med återfuktande lotion
11.Efter en halvtimme smörj in med brun utan sol
12.Manikyr och pedikyr

Efter allt detta känner man sig verkligen fräsch och pigg! Här är lite billiga recept på peelingkrämer som jag brukar använda.


Recept på hemmagjord peelingkräm till ansikte:

1. 1 tsk utav din vanliga ansiktsrengöring
2. 1 tsk salt
3. 1 krm olivolja

Blanda ihop allt och massera ansiktet, detta kan du också låta sitta kvar i 5 minuter så har du haft återfuktande ansiktsmask på också.

Recept på hemmagjord pellingkräm till kroppen:

1. 1 dl kaffesump
2. 1 msk olivolja
3. 1 msk salt

Blanda ihop allt och massera kroppen i cirkulära rörelser, låt sitta 2 minuter och skölj av.


Inga kommentarer: