16 december 2010

Jul jul strålande jul!


Nästa vecka åker jag till pappa för att förbereda inför julen. Så då blir det till att baka massa julgodis göra jansson, julskinka,(kalkon, har inte bestämt mig) och köttbullar. Det ska bli jätte mysigt eftersom William säkert också vill vara med och kladda ner köket.
Killarna kommer säkert bara komma in i köket för att sno julgodis!
Men iallafall så tänkte jag dela med mig lite av vad jag brukar göra för julgodis, fast chocolate balls är hemlig den la jag bara där för att läska alla:) det är bla. massa jordnötssmör och choklad och vem älskar inte det?!


Amerikanska chocolate balls

hemligt familjerecept





 

Rocky Road

600 g mörk 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Blanda samtliga ingredienser.
3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.



Brända mandlar

50 g skalad hel mandel (det går med skal på också)
3 dl florsocker
1 dl florsocker till separering

1. Smält florsockret tillsammans med mandeln tills mandeln knäpper, rör hela tiden.
2. Ta av från värmen och låt stå och vila i cirka 1 minut.
3. Strö i 0.5 dl florsocker och blanda, slå upp på ett bakplåtspapper och separera nötterna från varandra.
4. Låt svalna och fyll upp i pappersstrutar.

Dessa två sista recepten har jag tagit ifrån Leilas jul.

Inga kommentarer: